تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1-انتخابات: هرچند هنوز نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری آغاز نشده است، نه تنها در نظرسنجی‌ها که در فضای مجازی نیز سردار سعید محمد تکاپوی بیشتری از خود نشان می‌دهد. دیگر نمی‌توان گفت که این تکاپو مردمی است؛ چرا که گروه‌های واتساپی و سازماندهی شده برای وی آغاز به کار کرده‌اند. از سوی دیگر جریان‌های ضدانقلاب، اصلاح‌طلب و برخی از گونه‌های روشنفکرمآب، علیه سعید محمد و رئیس‌جمهور نظامی وارد کارزار شده‌اند و نوک تیز حملات به سوی سعید محمد است. حسین دهقان، دومین چهره شناخته شده انتخابات، در سکوت و بی‌حاشیه، تبلیغات کمرنگ خود را بدون هیچ‌گونه معارضی ادامه می‌دهد. جریان موسوم به بهار نیز پویش دعوت از دکتر محمود احمدی‌نژاد را پی گرفته است. دکتر علی لاریجانی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، سعید جلیلی، حجت‌الاسلام شیخ علی‌اکبر ناطق نوری و محمدرضا عارف، از دیگر کسانی هستند که گمانه‌زنی‌هایی برای ورود آن‌ها به کارزار ریاست‌جمهوری دیده می‌شود.

2-کرونا: کرونا همچنان می‌تازد. از امروز در برخی شهرستان‌ها همچون شیراز، واکسن این بیماری برای پاکبانان و برخی دیگر استفاده شد. همچنین نام‌نویسی از کسانی که خواهان مشارکت در آزمایش واکسن ایرانی فخرا هستند نیز آغاز شد. با همه این سخنان، افزایش مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی امسال که نسبت به سال گذشته افزایش چشگیری داشته است، وزارت بهداشت و درمان را به هشدارهای جدی وادار کرد. دولت همچنان از ابزار جریمه خودرویی بهره می‌گیرد. در برخی شهرها نیز شهرداری‌ها با پشتیبانی اداره بهداشت و دادستانی، نه تنها از چادر زدن گردشگران نوروزی جلوگیری می‌کنند که اگر کسی نیز این کار را انجام دهد، آن را برمی‌چینند. با این همه افزایش بیماری در برخی شهرها همچنان ادامه دارد. گردشگران تهرانی، که بیشترین میزان گردشگران را دارند، به جای رفتن به جنوب کشور، شهرهای مازندران را که راه نزدیکتری به آن‌هاست برگزیده‌اند و در انتقال بیماری به مازندران و سپس گیلان نقش ویژه‌ای را بازی می‌کنند.

3-توفان: توفان برخی از شهرها را دربرگرفته است. شهرهای شمالی را توفانی‌های بارانی و شهرهای جنوبی را توفان‌های گرد و غبار پوشانده است. در برخی شهرهای جنوبی، که توفان نداشته‌اند، گرد و غباری وارد شده در حال افزایش است. هشدارهای محیط زیست و هواشناسی در این باره ادامه دارد. گفته می‌شود هواشناسی در برخی شهرها، پیامک‌های هشدار را برای شهروندان فرستاده است.

4- جنگ: جنگ در یمن پس از هفت سال، وارد مرحله جدیدی شده است. انصارالله یمن با همکاری ارتش این کشور، نیروهای متجاوز ائتلاف عربی را زمین‌گیر کرده و به عربستان هشدار داده‌اند. این در حالی است که یمن هنوز پس از هفت سال، نه تنها دولت سرپایی ندارد که از هر سو در محاصره نیروهای ائتلاف عربی سعودی و وهابی هستند. در این محاصره سخت و شکننده، نیروهای یمنی توانسته‌اند به تکنولوژی ساخت پهپاد و موشک دست یابند و هر روز بر ژرفناکی تکنولوژی‌های بیفزایند. هرچند گفته می‌شود که ایران از نظر نظامی به آن‌ها کمک می‌کند، آن چه ما می‌بینیم این است که بیشتر شیعیان و آزادی‌خواهان جهان تنها می‌توانند در شعار کنار آن‌ها باشند، چرا که همه راه‌های کمک‌رسانی به مردم یمن بسته شده است. از سوی دیگر درگیری‌های درونی یمن و جریان‌های گوناگون شیعی، سلفی، زیدی، امامیه، سعودی، غربگرا، مارکسیست و ... زمینه دور شدن از پیروزی را برای مردم یمن به ارمغان آورده است. آمریکا و انگلیس در شیطنت‌های سیاسی منطقه‌ای خود، بار دیگر مورد عصبانیت مردم منطقه را فراهم کرده‌اند و این زمینه را برای حمله به کاروان‌های نظامیان آن‌ها در عراق و افغانستان فراهم کرده است. داعش نیز پس از مدت‌ها، دوباره بغداد و دمشق را با هشدار جدی خود روبرو کرده است و امروز درگیری شدیدی را داشت.

5- برجام: این روزها و با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست جوبایدن در ایالات متحده آمریکا و سیاست دوگانه برگشت به برجام به شرط بازگشت ایران، جمهوری اسلامی ایران را که با آغاز به کار به مجلس جدید در سال گذشته، گام‌های بلندی برای برون‌رفت از برجام برداشته بود، دچار تزلزل کرد. این تزلزل با همراهی دولتمردان و ناهمراهی مجلس روبرو شده است. دولتمردان کنونی که از سال 1392 و با شعار رسیدن به رویکرد جهانی و برداشته شدن همه تحریم‌ها بر سر کار آمده، در 8 سال گذشته همه مشکلات کشور را به برجام و تحریم گره زده است. نزدیک به چهار سال پیش و با روی کار آمدن دونالد ترامپ، در امریکا، امریکا رسماً از برجام خارج شد ولی دولتمردان و مجلس هم‌پای آن‌ها امید داشتند که زمینه برای بازگشت امریکا به برجام فراهم شود. هم اکنون دولت ترجیح می‌دهد که به برجام برگردد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین که یکی از طرف‌های برجام است، امروز گفت که کشورش امیدوار است همه طرفهای برجام به فوریت مساله پی برده و همسو شوند و برای ازسرگیری اجرای تعهدات توسط ایران و آمریکا تلاش کنند. همچنین معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور امروز سه شنبه در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای (برجام) گفت و گو کردند.

6- متجاوز گنبدی: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آزار و اذیت ۲ کودک هفت و هشت ساله توسط مردی ۵۵ ساله در یکی از روستاهای گنبدکاووس، عده‌ای از مردم این شهرستان عصر امروز مقابل دادگستری تجمع کردند. شنیده‌ها در فضای مجازی می‌گویند که برخی به دنبال آن بودند تا با استفاده از احساسات مردمی، آن را تحریک کنند و این تحریکات زمینه را برای گردهم‌آیی امروز فراهم کرد. فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به حادثه رخ داده در یکی از روستاهای شهرستان از مردم خواست؛ صبور و خویشتن‌دار باشند تا حوزه قضایی نسبت به بررسی دقیق موضوع اقدام و درصورت محرز شدن جرم، فرد خاطی را نیز مجازات نماید. پس از این سخنان، مردم آرام و پراکنده شدند. این گردهم‌آیی آنچنان برزگ بود که صدا و سیما نیز نتوانست نسبت به آن واکنشی نشان ندهد و در گزارش خبری 20:30 به آن پرداخت؛ هرچند به صورت گذرا به آن پرداخت.

7-گرانی، کمبود ارزاق، احتکار و قاچاق: امروز، مأموران بازرسی در بازارهای به گشت‌زنی پرداختند و برخی از مغازه‌ها را پلمپ کردند. همچنین به کشفیات ویژه ای نیز رسیدند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از کشف سه هزار و ۷۸۱ کیلوگرم مواد تاریخ مصرف گذشته غذایی در منطقه جنوب کرمان خبر داد.

8- پیشتازی هلال احمر در امدادرسانی و خدمات‌رسانی نوروزی: هلال احمر که توانسته است در یک هفته گذشته، خدمات و امدادرسانی‌های ویژه‌ای در کشور داشته باشد مورد تقدیر رئیس جمهوری و برخی از مسئولان در جای جای کشور قرار گرفتند.

9- اشتغال: پنجره واحد خدمات کسب و کارهای استانی با هدف سرعت بخشی در صدور مجوزهای کسب و کارها روز سه شنبه در ارتباطی ویدئو کنفرانس به دستور رئیس جمهوری در بوشهر راه اندازی شد. این نخستین خبر اشتغال‌زایی در یک ماه گذشته است.

10-ورزش: تیم سه نفره ساره جوانمردی و سید محمدرضا میرشفیعی و مهدی زمانی توانستند در ماده تپانچه پنجاه متر  کلاس P۴ جام جهانی العین امارات به مدال طلا دست یافت.

11-آرامگاه شهید سلیمانی فرصت گردشگری می‌شود.

12-خشکسالی و کم‌آبی: سیستان و بلوچستان: مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان گفت: میزان بارش در سال آبی امسال در سیستان و بلوچستان ۹۶ درصد کاهش پیدا کرده که اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد دچار کمبود آب خواهیم شد. پس از کرمانشاه، این دومین هشدار به مردم درباره خشکسالی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG