تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1-انتخابات: افزایش 20 درصدی حوزه‌های انتخاب رأی در اصفهان -

2- توفان: هشدار در فارس- توفان در مشکین‌شهر بدون خسارت بود- پدیده گرد و غبار که از اواسط روز چهارشنبه بیشتر نقاط خوزستان را دربرگرفت، همچنان در خوزستان حاکم است.مدیریت بحران زنجان برای مقابله با هرگونه حوادث جوی آماده باش است. بارش باران و سیلاب، ۴۵ راس بره و گوسفند در ۲ واحد دامداری سنتی در نزدیکی روستای «شیره‌جین» از توابع بخش مرکزی سراب را تلف کرد. پدیده گرد و غبار که از اواسط روز چهارشنبه در بیشتر نقاط خوزستان آغاز شده بود، در حال کاهش است. فرماندار اشنویه گفت: مسیر اشنویه - پیرانشهر که به دلیل بارش سنگین باران و طغیان رودخانه مسدود شده‌بود، با تلاش راهداران و نیروی انتظامی بازگشایی شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: چادرنشینانی که در دل طبیعت اقدام به برپایی چادر کرده اند، با توجه به وقوع باد شدید به جمع آوری چادرهای خود اقدام کنند. هواشناسی مازندران اعلام کرد ؛ سرعت تندبادی که حوالی ظهر امروز چهارشنبه از غرب شروع به وزیدن کرد و طی چند ساعت مناطق مختلف استان را در نوردید در برخی مناطق به بیش از ۱۰۰ کیلومتر رسید و بیشترین سرعت هم با ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در بخش بلده شهرستان نور ثبت شد. کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: سرعت تندباد در نقاط مختلف این استان تا فردا (پنجشنبه) افزایش پیدا می‌کند و در برخی ساعات به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.بوشهری‌ها پایان هفته منتظر افزایش دما و گرد و خاک باشند. وزش تندباد بهاری در چهارمین روز نوروز مشکلاتی برای ساکنان پهنه مرکزی استان اردبیل پدید آورده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: این شرکت آماده مقابله با هر نوع سیلاب و بارش‌های سیل‌آساست. بدنبال وزش باد شدید در روزهای گذشته که آرامش مردم خلخال را برهم زده بود، بارش باران از صبح امروز موجب بهاری شدن هوای این شهر و آرامش شهروندان شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: این استان به علت نفوذ توده گرد و غبار در وضعیت هشدار قرار دارد.هواشناسی خراسان رضوی نسبت به وزش تندباد هشدار داد. اداره کل هواشناسی استان سمنان با پیش‌بینی وزش باد شدید، بسیار شدید، توفان گرد و خاک و رگبارهای پراکنده طی روزهای آینده در استان، هشدار نارنجی اعلام کرد. بر اساس اعلام ‌مرکز مدیریت راه‌ها، جاده چالوس امروز (چهارشنبه ۴ فروردین) با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید، بارندگی، احتمال وقوع بهمن و ریزش سنگ و به منظور حفظ ایمنی تردد و پیشگیری از وقوع حادثه تا اطلاع بعدی مسدود ‌شد.

3- برجام: سناتور دموکرات آمریکا گفت با توجه به اینکه آمریکا شروع کننده نقض توافق هسته‌ای بوده است، می‌تواند نخستین گام را هم بردارد . وزرای امور خارجه انگلیس و آلمان روز چهارشنبه در آستانه برگزاری دومین روز از اجلاس اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل پیرامون ایران و حفظ برجام گفت‌وگو کردند. رییس دفتر رییس جمهور گفت: مخاطب سخنان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر کوتاه بودن مهلت بازگشت به برجام، ایران نیست بلکه کشورهایی هستند که از برجام خارج شده و به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.

4- کرونا: افزایش مبتلایان در فارس - رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی نوع جدیدی از ویروس جهش یافته کرونا در هند خبر داد که شدت بیماری زایی بیشتری دارد. روند شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در فرودگاه بین‌المللی سردار شهید قاسم سلیمانی اهواز در ۲ روز گذشته افزایشی بوده است. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: کرونای انگلیسی در چهار شهر استان گزارش شده و در حال گردش است. صعودی شدن دوباره ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 سبب شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بار دیگر نسبت به تبعات کم توجهی به محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هشدار دهد. سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: حجم سفرها در سال جاری نسبت به سال‌ ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش داشته است. سفارت ایران در روسیه چهارمین محموله واکسن کرونا روسی "اسپوتنیک وی" که شامل ۱۰۰ هزار دوز است را تحویل گرفت. معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در این شهرستان خراسان رضوی شناسایی شد. تعداد بیماران به 7600 رسید و 96 تن نیز درگذشتند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر گفت: متخلفان تردد در محدودیت‌های کرونایی منتظر جریمه‌های ۵۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی باشند. دبیر ستاد مقابله با کرونای شهرداری کرمانشاه گفت: طبق مصوبه ستاد مدیریت و مقابله با کرونای استان برپایی چادر و اسکان نوروزی در پارک‌ها، تفرجگاه ها و بوستان های شهر کرمانشاه ممنوع است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده و صعودی است.همه گیری کرونا در فارس شتاب گرفت. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: واکسیناسیون بیماران دیالیزی علیه بیماری کرونا در استان فارس آغاز شد. معاون تحقیقات و فناوری مووسسه رازی اعلام کرد که کارآزمایی بالینی واکسن کرونا رازی کوو پارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که از روز دهم اسفندماه با تزریق به نخستین گروه داوطلب آغاز شده اکنون با استقبال داوطلبان همراه شده است.

5- گرانی، تورم، کمبود، احتکار: ۵۵ تُن مرغ گرم به بازار مصرف این محصول در قم وارد شد. ایرنا: زور ستاد تنظیم بازار به قیمت مرغ نمی‌رسد. فرمانده انتظامی شهرستان رامهرمز گفت:پنج تن مرغ قاچاق در جاده بهبهان - رامهرمز کشف و ۲ نفر در این ارتباط دستگیر شدند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: استان قزوین در تامین و توزیع گوشت مرغ هیچ مشکلی ندارد و مردم هیچ نگرانی برای تامین آن در تعطیلات نوروزی نداشته باشند. مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: چهار هزار و ۱۰۱ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در دور نخست اجرای طرح سلامت نوروزری از ۲۵ تا ۳۰ اسفند سال گذشته کشف و معدوم شده است.

6- جنگ: نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه به آمریکا هشدار داد: واشنگتن خود را پاسخگوی هر گونه اقدام خرابکارانه علیه مسکو بداند.

7- اشتغال: سازمان صنایع‌کوچک برای دانش‌بنیانها مزایای ویژه گذاشت-

8- ورزش: بسکتبالیست نوجوان آذربایجان‌شرقی در جریان مسابقات انتخابی مهارت‌های فردی آسیا به دور دوم راه یافت. 

9- خشکسالی: سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص افتتاح سد کمال خان در افغانستان افزود: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده، حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.میزان بارندگی پارسال در گیلان ۱۶ درصد کاهش داشت. معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تولید آب‌شیرین بندرچابهار از ۲ هزار به سه هزار متر مکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

10- اقتصاد و اشتغال: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در این جلسه لایحه موافقتنامه کشور میزبان جهت افتتاح دفتر نمایندگی بانک تجارت و توسعه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در قلمرو جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات دولت رسید. فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری از کشف ۵۲ دستگاه ماینر دوقلو (استخراج ارز دیجیتال) غیرمجاز به ارزش ۱۵ میلیارد ریال خبر داد. 

11-فرهنگی: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب ادبیات غیر داستانی (ادبیات تفکری _ non/fiction) در پایتخت روسیه افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG