تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- برجام: شبکه سی ان ان شنبه شب از تغییر لحظه آخری مسئول تیم آمریکا برای حضور در نشست روز سه شنبه هفته جاری کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با ‌آمریکا نداریم، گفت:گفتگوهای ما با گروه ۱+۴ در وین در مورد برداشته شدن تحریم‌ها، اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند و راستی آزمایی شود کاملا فنی است. عراقچی تصریح کرد: اگر کشورهای ۱+۴ توانستند آمریکایی‌ها را از این جهت و به هر روشی که خودشان می‌دانند راضی کنند، طبیعی است که ما به آن عمل می‌کنیم. گفت وگوهای ما با ۱+۴ در وین گفت وگوهای کاملاً فنی در مورد تحریم هایی است که باید برداشته شود و اقداماتی که ایران انجام دهد و ترتیب اینکه آمریکایی‌ها باید ابتدا انجام بدهند و راستی‌آزمایی شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تا زمان پایان کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی جمهوری اسلامی ایران، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و آمریکا در مذاکرات ۵ به علاوه یک حضور نخواهد داشت. تعدادی از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای بر اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و شرط جمهوری اسلامی ایران برای لغو یکباره آن تاکید کردند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: ما مجبوریم تحریم‌هایی را که با توافق مغایرت دارد، برداریم به شرط آنکه ایران آماده باشد اقدامات هسته‌ای را که در مغایرت با تعهدات برجامی‌اش انجام داده است معکوس سازد و به مسیر سابق بازگردد.

 

2- محیط زیست: هواشناسی شهرستان اسفراین سرعت وزش باد شنبه شب این شهرستان واقع در جنوب شرق خراسان شمالی را ۵۵ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پی بارندگی شب گذشته با کاهش حجم آلاینده‌ها، کیفیت هوای مشهد روز یکشنبه در شرایط پاک قرار گرفت. مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌ کل حفاظت محیط زیست اصفهان، کیفیت هوای مرکز این استان را در پانزدهمین روز سال جدید در همه ایستگاه‌های سنجش سالم اعلام کرد. کیفیت هوای امروز -پانزدهم فروردین- پایتخت از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص عددی ۵۵ در شرایط سالم است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بارش‌های رگباری باران شنبه شب ۱۴ شهرستان این استان را فرا گرفت.  رییس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی گفت: تندباد با سرعت ۹۸ کیلومتر برساعت سنخواست شهرستان جاجرم را در نخستین ساعات بامداد امروز - یکشنبه- درنوردید که بیشترین سرعت وزش باد در میان ایستگاه‌های استان را داشت. کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز دمای هوا در شمال شرق تا ۱۵ درجه کاهش و در سواحل خزر تا ۱۵ درجه افزایش خواهد داشت. کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: سرعت وزش باد و توفان دیشب در برخی از مناطق این استان به بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید. کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته زنجان با دمای ۳ درجه سانتیگراد زیر صفر، سومین مرکز استان سرد کشور به ثبت رسید. فرماندار ریگان با اشاره به اینکه گرد و غبار در این شهرستان به سه برابر حد مجاز رسیده است گفت: گرد و غبار شدید موجب تعطیلی ادارات این شهرستان شده است. حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی جدید تاکنون برابر با ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن، نشان‌دهنده کاهش ۳۴ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است. مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: دمای هوا در ۲۴ ساعت گذشته در پنج شهر این استان به زیر صفر رسید. رئیس اداره هواشناسی دامغان گفت: بیشترین سرعت وزش باد ثبت شده در این شهرستان طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت بوده است. هوای مشهد با شاخص ۱۰۳ امروز ( یکشنبه ) ناسالم برای گروه‌های حساس، هوای شهرهای کرمان، بندرعباس و بیرجند به ترتیب با شاخص‌های ۱۵۲، ۱۵۷ و ۱۶۳ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار دارد. معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد با سرعت ۸۳ کیلومتر بر ساعت امروز/ یکشنبه/ زابل در شمال استان را در نوردید. رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورامین گفت: با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، بازگشت هزاران پرنده آبزی و کنارآبزی از تالاب بندعلیخان ورامین به موطن اصلی آغاز شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، مجموع خسارت وزش تُندباد در ۲ هفته تعطیلات نوروزی در استان را در مجموع ۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با وزش بادهای شمالی دمای هوا در مناطق مختلف این استان بین ۲ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد.

 

3- کرونا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که حدود ۷۰ درصد بیماران با تشخیص مثبت کووید-۱۹ در مراکز بیمارستانی استان با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند. رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: هرچند در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین ماه روند مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور افزایش یافت اما با توجه به روند بیماریابی فعال هنوز وارد پیک چهارم ایپدمی نشده‌ایم و فعلا زود است قضاوت کنیم که پیک جدید شروع شده است اما نسبت به آغاز آن بسیار نگرانیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به غربالگری مسافران ورودی به کشور در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی گفت: تا امروز حدود ۹۹ هزار و ۵۰۰ مسافر توسط هلال‌احمر کنترل و ۳۵ مسافر مشکوک به بیماری کرونا نیز قرنطینه شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسیده است. شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک لایت در ماه می (ماه میلادی آینده) در واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه بکار گرفته می شود.

 

4- جهان: شاهزاده حمزه بن حسین؛ برادر "عبدالله دوم" شاه اردن و ولیعهد پیشین این کشور شنبه شب با انتشار فیلم ضبط شده، حصر خانگی خود را تأیید کرد. روزنامه واشنگتن پست آمریکا شنبه شب نوشت: مقامات اردنی شاهزاده "حمزه بن حسین"را  به همراه ۲۰ نفر دیگر به دلیل آن چه "تهدید برای امنیت کشور اردن" خوانده شده، بازداشت کردند. این بازداشت‌ها به دنبال آنچه "برنامه ریزی" برای توطئه و براندازی حکومت "عبدالله دوم" پادشاه فعلی اردن بوده" بازداشت شدند. رسانه‌ها از کودتای نافرجام این شاهزاده‌ی حجازی اردن می‌گویند. روزنامه صهیونیستی « یدیعوت آحارونوت» با استناد به آنچه منابع بسیار گسترده در اردن توصیف کرد، نوشت که عربستان سعودی و یکی از امارت های خلیج فارس در پشت صحنه تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. ملکه نور همسر « ملک حسین » شاه فقید اردن ادعاهای مقامات علیه پسرش شاهزاده حمزه ولیعهد سابق مبنی بر تلاش برای کودتا در این کشور را بهتان ( دروغ ) شرم آور توصیف کرد.

 

5- اقتصاد: بانک جهانی شنبه شب هشدار داد که بدهی عمومی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در نتیجه پیامدهای ناشی از ویروس کووید-۱۹ افزایش یافته است. بانک مرکزی امروز (یکشنبه، ۱۵فروردین‌ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۵همه ارزها با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی ثابت ماند. مدیرعامل فرابورس ایران به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: ممکن است زمانی اعلام شود که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، دامنه نوسان حذف شود یا دامنه نوسان ۱۰ درصدی وجود داشته باشد، که بین این دو، گزینه حذف دامنه نوسان را انتخاب می‌کنم. آمار و اطلاعات نرخ تورم سالانه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که این شاخص اقتصادی در استان اصفهان نسبت به متوسط کشوری ۱.۶ درصد پایین‌تر و معادل ۳۴.۸ است. استاندار تهران اعلام کرد: نرخ بیکاری این استان در زمستان سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱.۸ درصدی به ۷ درصد رسید. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (یکشنبه) با ۳۲۹ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (شنبه) به رقم ۲۴ هزار و ۲۶۹ تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) در بازار تهران با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. بورس کالای ایران در سال ۹۹ شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بود، بر این اساس، ارزش کل معاملات این بورس با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال ۹۸ به رقم ۳۵۰ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان رسید.

 

6- تفاهم‌نامه ایران و چین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امضای سند همکاری جامع ایران و چین هشدار مهمی به آمریکا است تا بفهمد که مناسبات بین‌المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو و برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه نظارت بر سند راهبردی بین دولت های ایران و چین گفت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا بررسی و سپس برای رأی گیری در دستور قرار می گیرد. روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: امضای سند همکاری جامع ۲۵ساله بین ایران و چین از سوی وزرای خارجه ۲کشور را باید نتیجه طبیعی توسعه روابط میان دوطرف دانست. سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نگاهی که در کشور در حال شکل‌گیری است، نگاه همزمان به شرق و غرب است و افرادی که دانسته با این روند مخالفت می‌کنند، می‌خواهند کشور را منتسب به غرب کنند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی سند همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

 

7- ورزش: اسرا محمدزاده کونگ فوکار نونهال گیلانی مقام نایب قهرمانی مسابقات ممای کشور را کسب کرد. علی قره غیبی دونده کوهنورد اعزامی از هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس سکوی سوم رقابت های جهانی دو کوهستان که در ترکیه برگزار شد را فتح کرد.

 

8- فرهنگ و هنر: تهیه‌کننده مجموعه «آقا مرتضی» گفت: این مستند مجموعه‌ کامل زندگی شهید آوینی از تولد تا شهادت است و تلاش کردیم موضوع مهمی در این مستند سانسور نشود. فیلم‌های کوتاه «یک قطره خون از نازنین» و «قلب برفی» به ۲ جشنواره مختلف در کشور برزیل راه یافتند. پروژه مستند سینمایی «خانه خاموش» به فهرست چهار پروژه برگزیده بخش «راف کات» پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «ویزیون دو ریل» در کشور سوییس راه یافت. رییس اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش یزد با اشاره به شرکت ۴۱ هزار نفر از دانش آموزان استان در نخستین جشنواره قرآنی هنر دانش که به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: از این تعداد ۱۹ هزار نفر آثار خود را در رشته هایی آوایی ارسال کردند. بقایای ۲۲ فرعون مومیایی شده طی مراسمی ویژه موسوم به «رژه طلایی»، از خیابان‌های قاهره به «موزه ملی تمدن مصر» منتقل شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوبه «آیین نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» را برای اجرا به ۲۱ دستگاه مربوطه ابلاغ کرد. معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی سفرهای نوروزی گفت: بیشتر مردم بر اساس توصیه‌ها نوروز ۱۴۰۰، سفر نرفتند.

 

9- انتخابات: دبیر ستاد انتخابات کشور از نهایی شدن ثبت نام ۵۱ هزار و ۲۲۰ داوطلب برای انتخابات ۲۸ خرداد شوراهای اسلامی شهر خبر داد. رئیس ستاد انتخابات استان فارس با دعوت از کارشناسان، افراد تحصیل‌کرده و فعالان حوزه مدیریت روستاها گفت: ثبت نام از داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری در استان همزمان با سراسر کشور از هشت صبح دوشنبه ۱۶ فروردین جاری (فردا) آغاز می‌شود و تا ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت. ناظران افرادی چون «سیدحسن خمینی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمدجواد ظریف»، «محسن هاشمی»، «محمدعلی افشانی»، «سیدعباس آخوندی»، «مسعود پزشکیان»، «سورنا ستاری»، «صادق خرازی»، «محمدرضا عارف» و حتی «علی لاریجانی» را جزو نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان می‌دانند. اعلام آمادگی چهره‌هایی چون «فائزه هاشمی»، «محسن رهامی»، «علی مطهری» و ... هم صف نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان را طولانی‌تر کرده است. نام‌هایی چون «رضا اردکانیان» و «محمدجواد آذری جهرمی» هم از میان دولتمردان در صف نامزدهای احتمالی نزدیک به دولت بر سر زبان‌ها است. در این میان «محمد هاشمی» معاون اجرایی دولت‌های ششم و هفتم گفته است: هنوز زود است که اصلاح طلبان نامزد اصلی خود را معرفی کنند و اگر از حالا نام نامزد اصلی مطرح شود، او می سوزد. در سایه عدم قطعیت اجتناب «سیدابراهیم رئیسی» به عنوان گزینه‌ای با قابلیت اجماع‌سازی میان اصولگرایان از ورود به عرصه انتخابات، نام‌های مختلفی در جناح راست مطرح است؛ از «محمدباقر قالیباف» گرفته تا «سعید جلیلی»، «حمیدرضا حاجی بابائی»، « امیرحسین قاضی زاده» و ..... بخشی از فهرست بلند و بالای نامزدهای احتمالی اصولگرایان را نظامیان تشکیل می‌دهند. در این بخش نام‌هایی چون «حسین دهقان»، «رستم قاسمی»، «محسن رضایی»، «علی شمخانی»، «پرویز فتاح»، «سعید محمد» و ... مطرح است. هرچند اظهارات دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه مبنی بر مخالفت جدی این ارگان با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف شده و در نتیجه منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم، سویه‌ای دیگر به این ماجرا بخشید، از دید برخی ناظران، ورود نظامیان به قدرت با مبانی تفکر بنیانگذار انقلاب برای اداره کشور منافات دارد. در این میان نام برخی وزیران و همراهان پیشین دولت احمدی‌نژاد هم در زمره نامزدهای احتمالی اصولگرایان قرار گرفته است. «رامین مهمانپرست»، «علی نیکزاد»، «محمد عباسی» و «محمد ناظمی اردکانی» هم برای نامزدی اعلام آمادگی کرده‌اند، هرچند تاکید می‌کنند که به صورت مستقل پا به این عرصه خواهند گذاشت. در این میان افرادی چون «عزت‌الله ضرغامی» و «محمد غرضی» و بسیاری چهره‌های دیگر که اتفاقا رویکردهای حزبی مشخصی دارند، با تاکید بر اینکه به صورت مستقل و عاری از تمایلات و تعلقات حزبی عمل خواهند کرد، اعلام کرده‌اند که قصد ورود به انتخابات  دارند.

 

10- جنگ و صلح: روزنامه نیویورک‌پست با اشاره به استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین نوشت: این اقدام روسیه می‌تواند به جنگی اروپایی و حتی جهانی منجر شود. وزرای خارجه کره جنوبی و چین در نشستی رو در رو موافقت کردند تا تلاش هایشان برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را افزایش دهند. منابع عراقی از شلیک دو موشک به پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر «بلد» واقع در استان صلاح الدین عراق، خبر دادند.

 

11- دانش: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه مدلی برای جایگزین بافت های زنده استخوانی انسان شدند. سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که بالگرد «نبوغ» بر سطح سیاره‌ سرخ قرار گرفته و از فضاپیمای مادر یعنی مریخ‌نورد «استقامت» جدا شده است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اعلام کرد: در دانشگاه‌های جامع، اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، شیراز، علامه طباطبایی و فردوسی به ترتیب رتبه‌های 1 تا 10 را بدست آوردند. در دانشگاه‌های صنعتی نیز اصفهان، امیرکبیر، خواجه نصیر، شریف، علم و صنعت، کرمان، سهند، شاهرود، شیراز و نوشیرونی بابل به ترتیب رتبه 1 تا 10 را بدست آوردند. همچنین اصفهان، تهران، تبریز و شیراز رتبه‌های 1 تا 4 دانشگاه‌های هنر و گرگان، ساری، خوزستان و تربت جام نیز رتبه‌های 1 تا 4 دانشگاه‌های کشاورزی را بدست آوردند.

 

12- سیاسی: سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از ارسال طرح اصلاح قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به هیات رئیسه مجلس برای بررسی در صحن علنی خبر داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG