تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- کرونا: همزمان با افزایش ۲۰ درصدی آمار بستریان مبتلا به کرونا در استان، زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا با طعم ویروس جهش یافته در استان قزوین به صدا درآمد. جهانپور: ادعای واکسیناسیون با واکسن کوبایی در ایران کذب است. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با افزایش شمار بستری شدگان بدحال کووید ۱۹ ، این بیماری در البرز بار دیگر اوج گرفت. وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ از ابتدای تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ تاکنون زنجیره توزیع کیت کرونا قطع نشده و تمامی بیمارستان‌هایی که نیازمند کیت کرونا بوده تجهیز شده‌اند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش نسبی موارد کرونا به دنبال افزایش مسافرت‌ها به آذربایجان شرقی، خبر داد. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۱ نفر دیگر از بیماران مبتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید. شهردار تبریز با اشاره به فعالیت شبانه روزی پاکبانان شهرداری تبریز در شرایط کرونایی گفت: واکسیناسیون پاکبانان از فردا شنبه انجام خواهد گرفت. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات انتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا درباره اقدامات روسیه علیه مصونیت زایی واکسن ها را احمقانه و مضحک خواند. نوزاد ۵۵ روزه الیگودرزی به کرونا مبتلا شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون ۶ هزار دوز واکسن کرونا اسپوتنیک وی روسی و هندی وارد این استان شده است. استاندار کرمانشاه، روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا در استان را نگران کننده دانست و گفت: در صورت تداوم این روند ممکن است وارد پیک چهارم شویم. استاندار فارس گفت: این استان در زمینه واکسیناسیون گروه‌های هدف در مقابل بیماری کرونا در کشور پیشتاز است.

 

2- دانش: یک شرکت دانش بنیان با استفاده از فناوری نانو، موفق به طراحی و تولید پوشش‌های ابرآبگریز یا فوق آبگریز نمای ساختمان در کشور شد.

 

3- محیط زیست: با برگزاری رویداد "ساعت زمین" در روز ۷ فروردین سال ۱۴۰۰ و خاموش کردن لامپ‌ها به مدت یک ساعت تلاش می‌شود تا کشورها و دولت ها متوجه چالش‌های زیست‌محیطی شوند.

 

4- فرهنگ و هنر: فیلم ایرانی «لبخند ماسک» با مروری بر جریان تلخ اسیدپاشی نامزد بهترین فیلم فستیوال کوچ کانادا شد. اعتراض سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سریال نوروزی گاندو 2 که ساعت 21 هر شب از شبکه 3 سیما پخش می‌شود و به موضوع جاسوسی و دوتابعیتی‌ها که در چند گذشته بین مردم و رسانه‌ها داغ بوده، پرداخته است. سید عباس صالحی عصر جمعه در حساب کاربری خود در توئیتر تصریح کرد: کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است: ‌مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند! آیین ویژه تولد اشو زرتشت پیامبر ایران باستان، عصر جمعه همراه با جشن‌خوانی به صورت برخط (آنلاین) و با استفاده از فضای مجازی در یزد برگزار شد.

 

5- ترافیک: رییس پلیس راه مازندران از افزایش ۶۰ درصدی تصادف منجر به فوت در جاده‌های ارتیاطی مازندران در ایام تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.تردد در جاده‌های استان قزوین ۱۷۸ درصد رشد داشته است. تردد در جاده‌های لرستان ۷۵ درصد افزایش یافت.کاهش ۳۸ درصدی سوانح رانندگی و افزایش ۲۰۰ درصدی ورودی به گیلان. رییس پلیس راه البرز اعلام کرد که با توجه به بازگشت مسافران و افزایش حجم ترافیک ، جاده کرج - چالوس در محدوده استان البرز با محدودیت های مقطعی همراه شده است.میزان تردد در ورودی‌های خراسان شمالی ۹۲ درصد افزایش یافت. رییس پلیس راه استان قزوین از ترافیک سنگین و پرحجم در آزادراه‌های استان خبر داد و از رانندگان خواست از عجله و شتاب در سفر پرهیز کنند.

 

6- توفان: رییس اداره هواشناسی اشنویه گفت: وزش باد شدید در این شهرستان با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در ساعت طی شبانه روز گذشته مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد. رییس مرکز اطلاعات و کنترل راهور ناجا گفت:‌ طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارندگی‌ها و وزش باد شدید امروز (جمعه) و فردا در اکثر استان‌های کشور ادامه دارد و با توجه به لغزندگی جاده‌ها و کاهش میدان دید در برخی مناطق شرایط مناسبی برای سفرهای جاده‌ای وجود ندارد. کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: شرایط ناپایدار هوا از جمله رگبار پراکنده، گرد و غبار و وزش باد شدید و به نسبت شدید در اغلب مناطق این استان تا دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان روز جمعه با بارش‌های پراکنده و ادامه وزش باد و تندباد مواجه است. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با وزش باد شدید روی دریا از شنبه تا سه‌شنبه ارتفاع موج دریا به بیش از سه متر افزایش می‌یابد. مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کیفیت هوای ۱۰ شهرستان استان در شرایط ناسالم قرار دارد. پیش‌بینی رگبار پراکنده و تندباد لحظه‌ای در تهران. مدیرکل هواشناسی استان البرز اعلام کرد که وزش باد شدید ، گردوخاگ و آلودگی ها برای ۲ روز آینده در این استان پیش بینی می شود. رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هوای شهرهای اراک، ساوه و شازند به دلیل وجود ذرات معلق، روز جمعه در وضعیت ناسالم قرار گرفت.  هواشناسی مازندران با صدور اطلاعیه‌ای از تدوام شرایط ناپایدار جوی تا اواسط هفته آینده در این استان خبر داد. بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در روزهای آینده وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش دید افقی در این استان ادامه دارد. باد شدید با سرعت ۷۹ کیلومتر در ساعت عصر جمعه سبزوار و مناطق اطراف آن را درنوردید.

 

7- اقتصادی: قیمت نفت که این هفته با کاهش همراه شده بود، بعد از به گل نشستن یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز و مسدود شدن آن با رشد همراه شد و ۲ درصد افزایش یافت.

 

8- گردشگری: تردد بیش از ۳ میلیون خودرو نوروز امسال در جاده‌های استان سمنان ثبت شد. رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: هفت هزار و ۷۷ گردشگر نوروز امسال از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی این شهرستان بازدید کردند. ۳۹ هزار و ۹۸۶نفر از جاذبه‌های گردشگری لرستان بازدید کردند.پنج هزار و ۸۰۷ مسافر نوروزی از قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد بازدید کردند. فرمانده انتظامی استان اردبیل از افزایش ۱۱۵ درصدی میزان سفرهای نوروزی به این استان خبر داد.

 

9- امور خارجه: «وانگ یی» وزیر خارجه چین به دعوت رسمی «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. وزیر خارجه و امنیت ملی پیشین رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده، توصیه کرد که بایدن نباید همان اشتباه را تکرار کند. سخنگوی وزارت امور خارجه از امضای سند جامع همکاری‌های بیست و پنج ساله ایران و چین در روز شنبه خبر داد.

 

10-تاریخ: جمجمه یک زن مربوط به ۹ هزار سال پیش با تغییر تعمدی در پیرامون آن در شهرستان دلفان شناسایی شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG