تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- محیط زیست: پدیده غالب هوای بوشهر تا سه‌شنبه گرد و خاک است. باد شدید با سرعت ۸۶ کیلومتر در ساعت ظهر شنبه سبزوار و مناطق اطراف آن را درنوردید. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای ۲ شهر خراسان جنوبی در وضعیت ناسالم است و گروه‌های حساس در شهرستان‌های بیرجند و سرایان حتی‌الامکان امروز از منزل خارج نشوند. حسن اکبری روز شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: از ابتدای سال جدید تاکنون به دلیل وزش باد شدید و گرد و خاک، ۲ روز هوا در برخی شهرستان‌های استان در شرایط ناسالم بوده است به طوریکه روز گذشته شاخص کیفیت هوا در شهرهای بیرجند، سرایان و نهبندان به ترتیب ۱۵۸ در وضعیت ناسالم، ۱۸۲ در وضعیت ناسالم و ۱۴۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.تندباد موقت و کولاک برف در استان تهران پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: وزش باد شدید و کاهش میدان دید بر اثر آلودگی هوا در هفته جاری در این استان پیش‌بینی می‌شود. ۱۰۰هزارهکتار از گندمزارهای دیم خوزستان به علت خشکسالی از بین رفت. کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان یزد گفت: باد با سرعت ۸۳ کیلومتر بر ساعت عصر امروز( شنبه) شهر عقدا از توابع شهرستان اردکان را در نوردید.تندباد و خیزش گرد و خاک در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد. اداره کل هواشناسی قم با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به ورود سامانه بارشی و افزایش سرعت وزش باد با سرعت بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در این استان، هشدار نارنجی اعلام کرد. چراغ‌های برج آزادی همزمان با رویداد جهانی «ساعت زمین» امشب- هفتم فروردین- در حمایت از محیط زیست به مدت یک ساعت خاموش شد. رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت : سازه های آبی شوشتر بزرگترین و کهن‌ترین مجموعه آبی صنعتی دنیای پیش از انقلاب صنعتی، به مناسبت رویداد ساعت زمین، به مدت یک ساعت خاموش شد.

 

2- فرهنگ و هنر: درگذشت محمد ابوالحسنی، سازنده پویانمایی دیرین دیرین. فیلم کوتاه «هُبوط» ساخته شاهین رشیدی که روایتی از آخرین زن و مرد کره زمین است آماده نمایش شد. فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان دراکران آنلاین خود به فروش یک میلیارد تومانی رسید. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در هقته پیش از نوروز، بخشنامه‌ای به معاونان شهردار تهران و همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، دلیل این تصمیم‌گیری را برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه حاجی فیروز مطرح کرده است. این بخشنامه موجی از هنرمندان و فرهنگ‌وران با گرایش‌های گوناگون را به میدان آورد و با گذشت نزدیک به ده روز، هنوز این موج فروکش نکرده است. انجمن علمی هنرهای نمایشی در واکنش به بیانیه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر حذف شخصیت حاجی فیروز از جشن‌های شهری ایام نوروز با شائبه نژادپرستانه بودن این شخصیت نمایش‌های آیینی، آن را مردود و به دور از نگرشی جامع و علمی خواند. پیکر آزاده نامداری، مجری پرحاشیه صدا و سیما، در خانه وی پیدا شد. سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: با توجه به علائم جسد خانم آزاده نامداری می‌توان گفت زمان زیادی از فوت وی گذشته و باید پزشکی قانونی درباره علت مرگ اظهار نظر کند. مادری آزاده نامداری پس از نگرانی چند روزه باتوجه به عدم پاسخگو بودن آزاده نامداری که همراه با همسر و فرزندش به شمال نرفته بود، را به خانه او کشاند. مادر آزاده نامداری توانسته بود با زور در را باز کند و پس از ورود با پیکر بی جان دخترش مواجه شد. از همان دقایق پخش خبر، موج واکنش‌ها مردمی به این رخداد، فضای مجازی را پر کرد. برخی مرگ او را خودکشی، برخی قتل و برخی بر اثر استفاده زیاد از داروهای آرامبخش می‌دانند و بر پایه هر کدام، دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. فمنیست‌ها، آن را یک جنایت علیه زنان می‌دانند. جریان‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی نیز آن را دستاویزی برای یورش رسانه‌ای برای جمهوری اسلامی قرار دادند و جمهوری اسلامی را به قتل منتقدان متهم کردند و آن را ادامه قتل‌های زنجیره دهه هفتاد دانستند. رسانه‌های رسمی نیز تنها به خبر درگذشت و دیدگاه اورژانس استناد کرده‌اند و منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستند. گفتنی است این خبر در فضای حقیقی و مردمی، هیچ‌گونه بازتابی نداشت. به مناسبت هفتم فروردین ماه و سالروز ملی هنرهای نمایشی جمعی از هنرمندان تئاتر عروسکی مراسم شادپیمایی برگزار کردند.

 

3- سیاست: درگذشت محمدباقر باقری‌نژادیان فرد کازرونی، کنش‌گر سیاسی اصلاح‌طلب کازرونی، وی در دوره سوم و ششم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم کازرون را بر دوش داشت. باقری‌نژاد آموزگار ریاضی دبیرستان‌های شهرستان کازرون است که سال 1350 و آغاز دوره دانشجویی خود در تبریز به جرم آن که سازمان مجاهدین خلق ایران می‌خواست او را به عضویت خود درآورد دستگیر شد و شکنجه‌های بسیار سنگین روحی و جسمی دید. او از مبارزانی دینی کازرون به شمار می‌آید که پس از انقلاب، رویکرد انتقادی خود به شیوه زمامداری را ادامه داد وی به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حکمی "یحیی نظری" را به عنوان فرماندار سنندج منصوب کرد. معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان رئیس کمیسیون همکاری بین‌الملل این انجمن انتخاب شد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درباره مدیریت و حکمرانی محلی ابهاماتی در قانون اساسی وجود دارد و به دلیل عدم رفع این ابهامات نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت شوراها استفاده کنیم.

 

4- کرونا: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۵ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۳۰۸ نفر رسیده است. کرونای انگلیسی در کرمانشاه اوج گرفته است. تاکنون ۶۹۵ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است. معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه گفت: از ۲۳ بهمن ماه پارسال تاکنون یکهزار و ۲۱ دُز واکسن کرونا تحویل این شهرستان شده است. ژوآئو دوریا، فرماندار سائوپائولو از نخستین واکسن بومی تولید برزیل علیه کووید-۱۹ به نام «بوتان‌واک» خبر داد. استاندار ایلام گفت: فرمانداران با جدیت با برگزارکنندگان مجالس ترحیم و عروسی در استان با توجه به شرایط کرونایی برخورد کنند.۵۳ درصد ابتلا به کرونا در استان همدان مربوط به تماس‌های خانوادگی است.نخستین دوره واکسیناسیون علیه کرونا سال ۱۴۰۰ در اصفهان آغاز شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان ربی گفت: شهرستان ارومیه از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر یافت. استاندار البرز اعلام کرد که با توجه به افزایش ابتلای مردم به کووید ۱۹ ، شهرستان کرج از حالت زرد به نارنجی و طالقان از آبی و به زرد کرونایی تبدیل شده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: واکسیناسیون یکهزار و ۷۰۰ پاکبان حایز شرایط از امروز /شنبه/ در آذربایجان شرقی آغاز شد. ابتلا به کرونا در کرمان ۱۰ درصد رشد دارد. فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران اعلام کرد: بر اساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت وضعیت کرونایی شهر تهران از امروز/ شنبه نارنجی شد. رئیس مرکز بهداشت قم گفت: واکسن کرونا به ۲۰ نفر از عوامل آرامستان بهشت معصومه(س) در این استان تزریق شد. معاون گردشگری با اشاره به سفرهای دور دوم تعطیلات نوروزی از مردم خواست تا در سفرهای نوروزی امسال، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از واکسینه شدن ۲۰ هزار نفر در خوزستان خبر داد. کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد: ورود خودروهای با پلاک شخصی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۸ و ۹ فروردین به استان قم ممنوع است.شهرهای قرمز کرونایی فارس در حال افزایش است. هر واکسن کرونا که وارد شود، توسط وزارت بهداشت خریداری می‌شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کاهش ۱۴ درصدی موارد فوت کرونایی در خوزستان خبر داد. واکسیناسیون پزشکان بالای ۶۰ سال خوزستانی امروز شنبه در اهواز آغاز شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از غربالگری ۹۰ درصد از جمعیت زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی خبر داد. جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد:از امشب شروع محدودیت ترددهای شبانه از ساعت ۲۱ به ساعت ۲۲ تغییر خواهد کرد. رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان در حد ۷۰ درصد انجام می شود که ایده‌آل نیست. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از تزریق واکسن کرونا به بخشی از بیماران خاص این استان خبر داد.

 

5- ورزش: مرحله پایانی اردوهای آماده‌سای تیم بوکس جوانان ایران جهت حضور در مسابقات قهرمانی جهان آغاز شد.

 

6- امور خارجه: «وانگ یی» و محمدجواد ظریف وزیران امور خارجه جمهوری خلق چین و ایران روز شنبه در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه دیدار و گفت و گو کردند. سند جامع همکاری‌های ایران و چین توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه امضا شد. با امضای این سند، انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان در خیزشی هماهنگ، به آن تاختند. رسانه‌های فارسی‌زبان آنان نیز در یورشی هماهنگ به بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی پرداختند. در فضای مجازی نیز، این یورش‌ها، بسیار سنگین بود و از همان دقایق نخست اعلام این خبر، موجی از ضدیت با آن دیده می‌شود. این موج که بیشتر سلبریتی‌ها، روشنفکرنماها و کسانی که ادعای فهم بیشتر و دغدغه‌مندی دارند بسیار هماهنگ و مانند هم آن را ترکمچای دوم خواندند. پیش از این نیز، در ده سال گذشته هر گونه همکاری با روسیه، چین و کره شمالی، از سوی غرب‌گراها زشت و خائنانه خوانده شده بود و در برابر آن هر گونه تفاهم، قرارداد و همکاری با دولت‌های بزرگ غربی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بسیار مناسب و خادمانه تلقی می‌شد. این در حالی است که هنوز چیزی درباره تفاهم‌نامه که دولت غربگرای روحانی آن را سند راهبردی می‌خواند منتشر نشده است. رییس جمهور روابط با چین را برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و مهم خواند و با اشاره به اراده دو کشور برای همکاری های بلندمدت ، بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی تاکید کرد. از سوی دیگر، برخی از رسانه‌های اصولگرا و مخالف دولت، این به دفاع بی چون و چرا بدون آشنایی با متن تفاهم‌نامه پرداخته‌اند. این دو قطبی له و علیه تفاهم‌نامه دقیقاً واژگونه برجام است. کسانی که برجام را خوب می‌دانستند این تفاهم‌نامه را بد، و کسانی که برجام را بد می‌دانستند این تفاهم‌نامه را خوب می‌دانند. گفتنی است بسیاری از مردم در برابر آن سکوت کرده، یا تحت تأثیر موج‌های تبلیغاتی گاه آن را مثبت و گاه منفی ارزیابی می‌کنند. سفیرایران در چین: سند همکاری های جامع ایران و چین علیه هیچ کشوری نیست. این سخنان در پاسخ به جبهه‌گیری کشورهای غربی به تفاهم‌نامه بود که آن را برای خود هشدار می‌دانستند. وزیران خارجه ایران و چین ضمن توافق برای انعقاد یک برنامه جامع همکاری، بر گسترش روابط فیمابین و مشارکت جامع راهبردی دو کشور تاکید کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل امضای سند همکاری های جامع ایران و چین را بستری برای پایه‌گذاری نظم جدید جهان توصیف کرد. یک رسانه آلمانی با اشاره به قدرت و نفوذ کشور چین در اقتصاد و معادلات بین‌المللی، در مورد پیامدهای رویارویی و زورآزمایی اتحادیه اروپا با این کشور هشدار داد.

 

7- گردشگری: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: میزان اقامت گردشگران در استان خوزستان از ابتدای نوروز ۱۴۰۰ تاکنون صفر بوده است. رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان بیرجند از برپایی بیش از ۶۰ غرفه و فروشگاه صنایع‌ دستی ویژه نوروز در این شهرستان خبر داد. رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حدود پنج هزار بال انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در مسیر مهاجرت خود به مناطق شمالی برای استراحت و تغذیه وارد تالاب های این شهرستان شدند. هفت هزار و ۸۱ نفر از فلک الافلاک بازید کردند. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: سه هزار شی تاریخی کرمان، توسط کارشناسان این اداره کل ساماندهی می شود. ورود مسافران نوروزی به کرمانشاه ۵۰درصد افزایش یافته ‌است.

 

8- ترافیک: حوادث رانندگی در ۴۸ ساعت گذشته در نقاط مختلف استان اصفهان در مجموع ۲۹ نفر مصدوم بر جا گذاشت. تردد در جاده‌های استان اردبیل ۱۹۳ درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش مرکز مدیریت راه‌های مازندران ، با توجه به بازگشت مسافران نوروزی از این استان ، هم اکنون ترافیک در برخی مقاطع جاده کندوان و هراز سنگین شده است. بیش از ۱.۱ میلیون تخلف جاده ای در آذربایجان غربی ثبت شد.تردد در جاده‌های لرستان ۷۴ درصد افزایش یافت. تردد در ورودی خراسان رضوی ١٠٥ درصد افزایش یافت. معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم با اشاره به لغو تمام برنامه‌های نیمه شعبان گفت: تمام مسیرهای منتهی به مسجد جمکران نیز مسدود خواهد شد.

 

9- اقتصاد: نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (شنبه) با ۷۹۳ تومان افزایش در مقایسه با آخرین روز کاری سال گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۷۵۳ تومان رسید.

 

10- انتخابات: انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیش از هرچیز در فضای مجازی همچنان داغ است. اصولگرایان پیشتاز نظرسنجی‌ها هستند و پس از گذشت نزدیک به یک ماه، سردار دکتر سعید محمد، همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی است. از آن جا که روزبه روز بر گستره تبلیغاتی و ستادهای مجازی وی افزوده می‌شود، مردم نیز بیشتر او را شناخته و این روزها، جریان‌های سیاسی مخالف او نیز، در یورش به شخصیت وی، کمتر توانی از خود نشان می‌دهند؛ چرا که روزبه روز بر محبوبیت وی افزوده می‌شود و در برابر او، هنوز شخصیت دیگری که بتوان او را وارد کارزار کنند نمی‌یابند. نه تنها اصلاح‌طلب‌ها که جریان‌های اصولگرا نیز، هنوز نتوانسته‌اند کسی را در برابر یا کنار وی به جامعه بشناسانند. از امروز موج تبلیغاتی دیگری برای شخصیت‌سازی به راه افتاده و اصلاح‌طلب‌ها شخصیت‌هایی چون سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، محمدجواد ظریف، رسانه‌های اصولگرا نیز شخصیت‌هایی چون محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی، رسانه‌های بهاری نیز همچنان بر روی محمود احمدی‌نژاد و رسانه‌های اعتدالی نیز علی‌اکبر ناطق‌نوری و علی لاریجانی را به مردم شناساندند. این گزینه‌ها برای مردم شناخته شده هستند؛ سعید محمد، چهره‌ای ناشناخته برای مردم بود که توانسته با ارائه کارنامه‌ای کاربردی و کارآمد از پیشینه خود وارد کارزار شود. گفتنی است بسیاری از مردم به دلیل وضعیت بوجود آمده در چهار سال گذشته و فشارها و شک‌های پی‌درپی اقتصادی که از آغاز دهه 1390 برای آن‌ها بوجود آمد و ناکارآمدی سه مجلس و دو دولت این دهه، دیگر امیدی به سیاسیون ندارند و بسیاری با موج در انتخابات شرکت نخواهیم کرد که از سوی جریان برانداز سلطنت‌طلب و جریان‌های غربگرا برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی، به راه افتاده است، همراهی می‌کنند. جمهوری اسلامی که پایه و بنیان خود را در همه زمینه‌ها بر حضور مردم ساخته است، و در این 5 دهه روزگار خود، همواره بر مردمی بودن خود، افتخار می‌کرد و مشروعیت، محبوبیت و مقبولیت را بر تابلوی خود نوشته بود، امروز با بحران هویت شدیدی روبرو شده است. بحرانی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1388 و درگیری‌های پس از آن که با شعار تقلب و تغلب از سوی برخی زمامداران آغاز شده بود، کلید خورد و با اعتراضات مردمی دی ماه 1396 و آبان 1398 وارد گام نویی شد؛ هرچند بر همگان روشن است که این اعتراضات با ورود بی‌جای سلطنت‌طلبان و منافقین به بی‌راهه رفت و زمینه را برای درگیری خشن و جدی، نیروهای انتظامی و امنیتی با آن فراهم کرد. درگیری‌هایی که با ورود مسلحانه و خشن انجمن پادشاهی و سازمان مجاهدین خلق با نیروهای مسلح و حمله و آتش زدن برخی پاسگاه‌ها، بانک‌ها و ... نیروهای انتظامی و امنیتی را به برخورد و درگیری کشاند که کشته‌هایی تا 300 تن نیز از آن گزارش شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG