تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- محیط زیست: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ارتفاعات کردلان دشتی در منطقه تنگ شور در نزدیکی کوه نمک از ساعت ۱۸ شامگاه دوشنبه آغاز و همچنان در آتش می‌سوزد. کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد گفت: از امروز (سه‌شنبه) تا پایان هفته جاری با توجه به جنوبی‌شدن جریانات، دمای هوای استان ۱۲ درجه افزایش می‌یابد. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با کاهش چشمگیر حجم آلاینده‌ها، کیفیت هوای مشهد روز سه‌شنبه پاک شد. کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین از روند افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: امروز آسمان استان صاف و آفتابی خواهد بود. کیفیت هوای پایتخت امروز -دهمین روز فروردین ماه سال ۱۴۰۰ - از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص ۶۹ در شرایط سالم است. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش محسوس دما در این استان، گفت: دما در صبح روز سه‌شنبه در بسیاری از مناطق این استان به زیر صفر رسید. دمای هوا در خراسان رضوی ۱۵ درجه افزایش می‌یابد. کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: از امروز /سه شنبه/ حداقل دمای نقاط مختلف این استان بین پنج تا ۶ درجه سانتیگراد افزایش یافته و هوا گرم می شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با ابراز نگرانی نسبت به کاهش حجم آب ورودی به سد سفید رود گفت : این میزان نسبت به سال گذشته در این زمان ۵۰ درصد کاهش دارد. معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: براساس بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، دمای هوای استان پنج تا ۶ درجه افزایش پیدا می‌کند. کارشناس پیش بینی هواشناسی ایلام گفت: سامانه بارشی پایان هفته جاری در این استان فعال و موجب آبگرفتگی معابر و اختلال در ترددهای جاده‌ای می‌شود. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهرگفت: باتوجه به وزش بادهای شدید برای برخی از نقاط این استان و بویژه مناطق شمال و مرکزی احتمال وقوع گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.آتش در ارتفاعات کردلان دشتی بوشهر پس از نزدیک به 20 ساعت مهار شد.

 

2- برجام: میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در مکالمه ای تلفنی درخصوص برخی مسائل ازجمله برجام گفت و گو کردند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد برای بازگشت آمریکا به برجام به هیچ طرحی جز تصمیم سیاسی واشنگتن برای اجرای تعهدات نیاز نیست. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی ها خود به این نتیجه رسیده اند که فشارهای حداکثری به شکست رسیده است، گفت: آمریکا مجبور است به برجام بازگردد و تحریم ها را لغو کند.

 

3- جنگ: دولت آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی مکان اختفا یا دستگیری «سلیم جمیل عیاش» که در دادگاهی بین المللی پیش‌تر به جرم نقش داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان، محکوم شده بود؛ ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. گفتنی است در حالی که رسانه‌های صهیونیسیتی و آمریکایی در تلاشند تا سلیم عیاش را از رهبران حزب‌الله لبنان بشناسانند، دادگاهی که عیاش را متهم به ترور حریری کرده است در بیانیه خود عضویت عیاش در حزب‌الله را رد کرده بود. هرچند هنوز هیچ کس نمی‌داند که سلیم جمیل عیاش کیست. گمانه‌زنی‌ها نشان از آن دارد که شاید ایالات متحده آمریکا و صهیونیست‌ها به دنبال بهانه‌جویی برای درست کردن یک جنگ دیگر در خاورمیانه هستند تا شیعه، حزب‌الله و به ویژه جمهوری اسلامی را در این منطقه تحت فشار بگذارند. منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، جنگنده بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی طی ساعات گذشته ۱۸ بار استان مأرب یمن را بمباران کردند. کاروان های نظامی ائتلاف به سرکردگی آمریکا در عراق امروز دو مرتبه هدف حمله گروه های مسلح ضد اشغالگر قرار گرفتند.

 

4- کرونا: مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان از افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان طی چند روز اخیر خبر داد. گفتنی است از 15 اسفند ماه 1399 تا کنون، بازرسی‌های وزارت بهداشت از هتل‌ها به شدت افزایش یافته است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با ابراز نگرانی وضعیت کرونایی شهر زنجان گفت: متاسفانه پیک چهارم بیماری در استان آغاز شده، در صورتی که با شدت و سرعت وارد عمل شویم، می توان این ویروس را کنترل کرد، در غیر اینصورت باید در انتظار فاجعه کرونایی بود. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تزریق واکسن کرونا بعد از کادر بهداشت و درمان بر روی بیماران خاص سیستان و بلوچستان آغاز شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که بر اساس تازه‌ترین ارزیابی و نتایج تست‌های انجام شده ، کرونای جهش یافته انگلیسی در تمامی شهرستان‌های استان شناسایی شده است. مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: کشورهای اطراف تمایل دارند وارد مرحله (فاز) سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانیکرونا به نام "کوو ایران برکت" شوند. رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با توجه به افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد این استان وارد پیک چهارم بیماری کرونا شد. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی براساس نتیجه آزمایش‌های انجام شده در ۲ روز اخیر نسبت به روزهای قبل ۲ برابر شده است.

 

5- جهان: منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، «جابر المبارک» نخست‌وزیر پیشین کویت به اتهام تخلفات مالی ممنوع الخروج شده است.

 

6- اجتماعی: فرمانده انتظامی قم گفت: از آغاز طرح نوروزی پلیس تاکنون در این استان در مجموع نرخ سرقت‌ ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته‌است.

 

7-انتخابات: آزاد ارمکی: رقابت ۱۴۰۰ بین میاندار اصلاح‌طلب و رادیکال اصولگرا است. رئیس کمیته جوانان شورای وحدت اصولگرایان گفت: عملکرد جریان انقلابی در مجلس یازدهم و همچنین وحدت جبهه نیروهای انقلابی در انتخابات کار را بر رقبای خود دشوار خواهد کرد.

 

8-قضایی: رییس قوه قضاییه گفت: ماموریت اصلی ما در سفر به استان‌ها اجرای عدالت است و امیدواریم با برطرف کردن مشکلات، گشایشی در زندگی مردم صورت گیرد.

 

9-اقتصادی: بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه، ۱۰ فروردین‌ماه) نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۳ ارز با کاهش و ۱۴ ارز با افزایش قیمت مواجه شد و نرخ بقیه ارزها ثابت ماند. به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۸۶۶ ریال  و یورو ۴۹ هزار و ۴۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد. برپایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۴ هزار و ۷۲۰ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۳۷ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۱۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۴۸ ریال، روپیه هند ۵۷۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۳۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۲۲۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۱۹۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج هزار و ۴۰۳ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار ۲۳۲ ریال قیمت‌گذاری شد. امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۷۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۲۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۲۰ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۷۵ ریال، روبل روسیه ۵۵۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۱۶۳ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۶۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۹۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۱۱ ریال، کیات میانمار (برمه) ۳۰ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار ۸۸۳ ریال، یکصد درام ارمنستان هفت هزار و ۹۵۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۹۷ ریال ارزش‌گذاری شد. همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۳۹۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۵۱۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۳۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۵۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۹۵ ربال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۴۲۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۰۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و۶۸۰ ریال، سامانی تاجیکستان سه هزار و ۶۸۶ ریال  و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ریال قیمت خورد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه‌شنبه) در بازار تهران با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به دیروز به رقم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

 

10-بهداشت: مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: با توجه به ذخایر خونی، از همه گروه‌های خونی در قزوین برای اهدا دعوت به عمل می‌آید.

 

11-گردشگری: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: علاوه بر گردشگران داخلی ۱۷۰ گردشگر خارجی نیز از ابتدای نوروز امسال به گیلان آمدند. پل معلق پارک نهج‌البلاغه طولانی‌ترین پل کابلی و معلق در خاورمیانه در روزهای سخت کرونایی نوروز ۱۴۰۰ میزبان مسافران و گردشگران است.

 

12-تفاهم‌نامه ایران و چین: مهدی صفری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین هیچ ارتباطی به برجام ندارد، گفت: اگر این سند ۶ سال پیش امضا می‌شد، بسیاری از مشکلات اقتصادی می‌توانست مرتفع شود. گفته می‌شود شبکه تلوزیونی فارسی‌زبان "من و تو" وابسته به دربار انگلیس، در خیزی نو، تفاهم‌نامه ایران و چین را خیانت ملی به دین و خون شهیدان انقلاب و دفاع مقدس!!! دانست تا بتواند از این روش، بیش از پیش تفاهم‌نامه را زشت نشان دهد. برخی از هنرمندان و مردم نیز با این باور، درفضای مجازی به ویژه در شبکه‌های مجازی چون اینستاگرام و پیام‌رسان‌های چون واتساپ و تلگرام، به این تفاهم‌نامه با عنوان خیانت به دین و خون شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، جبهه‌گیری کردند. یک کارشناس رژیم صهیونیستی امضای سند برنامه جامع همکاری های چین و ایران را عامل خنثی شدن فشارهای اقتصادی آمریکا، بالاتر رفتن موقعیت ایران در مذاکره و تهدیدی استراتژیک برای ابعاد وجودی این رژیم دانست. سفیر ایران در سوریه گفت: سند برنامه جامع همکاری های ایران و چین فرصتی جدید برای رشد و پیشرفت کل منطقه به وجود می آورد. پتر آکوپوف از کارشناسان امور سیاسی روسیه در گزارشی تحلیلی به علل نگرانی آمریکا از نزدیکی ایران و چین و خرسندی روسیه از این روند پرداخته و خاطرنشان کرد: روسیه و چین به ایران برای بنای ساختار جدید جهان نیاز دارند.

 

13-فرهنگ و هنر: فیلم سینمایی «گورکن» از  جشنواره فیلم «فارگو» و «پراسپکتور» جایزه گرفت. «دخترک فال بین» عنوان قطعه جدیدی است با صدای علیرضا افتخاری که همزمان با سالروز تولد این خواننده منتشر شد. جشنواره ملی «آوای بی‌نشان‌ها» در 6 استان برگزار شد. فیلم «گودزیلا علیه کونگ» با ۱۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش در اولین هفته از اکران بین‌المللی، رکورد جدیدی در گیشه پساکرونایی جهان ثبت کرد. فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی اکران آنلاین می‌شود

 

14-ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران عصر سه شنبه در دیداری تدارکاتی و دوستانه در ورزشگاه آزادی تیم ملی فوتبال سوریه را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد. تیم ملی فوتبال ژاپن موفق شد با ۱۴ گل از سد مغولستان بگذرد و گام بلندی برای صعود مستقیم به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ بردارد. رقابت های جایزه بزرگ اسکی آلپاین در رده سنی نونهالان و نوجوانان یادواره رامبد شریعتی پور به مدت یک روز به میزبانی پیست بین المللی دیزین شهرستان کرج برگزار شد.

نظرات (۱)

کانون خرد ماندگار ایران | پی دی اف کنکور | پی دی اف روانشناسی | پی دی اف مذهبی | پی دی اف اجتماعی | پی دی اف ورزشی | پی دی اف دانشگاهی | پی دی اف دانش آموزی | پی دی اف گیاهان | پی دی اف نجوم


پی دی اف رمان | پی دی اف کودکان | پی دی اف تکنولوژی | پی دی اف تجربه | پی دی اف گردشگری | پی دی اف خودرو | پی دی اف زناشویی | پی دی اف آموزشی | پی دی اف هنر | پی دی اف سالمندان


پی دی اف گیاهان | پی دی اف غذا | پی دی اف لاغری | پی دی اف انگیزشی | پی دی اف زیبایی | پی دی اف اختراع | پی دی اف تبلیغات | پی دی اف حیوانات | پی دی اف استخدام | بخش روغن های گیاهی


پی دی اف گیاهان | پی دی اف نجوم | پی دی اف درمانی | بهترین و زیباترین قالب وبلاگ | پی دی اف دیلدو | کلینیک کاشت مو تهران | معرفی سنگ نما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG