تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- اقتصاد و اشتغال: کارخانه کاشی دیوار و کف آباده با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به دستور رئیس جمهوری در این شهرستان به بهره برداری رسید. گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در غرب استان سمنان روز پنجشنبه با دستور دکتر روحانی رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور مسوولان استان سمنان بهره‌برداری شد. رییس‌جمهوری همزمان با ۱۲ فروردین‌ماه روز جمهوری اسلامی، در ارتباط ویدیو کنفرانسی دستور بهره‌برداری از پنج طرح صنعتی در استان‌های فارس، خراسان شمالی، سمنان، قزوین و کرمان را صادر کرد که خودکفایی در تولید، ارزآوری برای کشور و ایجاد شغل برای یک هزار و ۲۹۰ نفر دستاورد افتتاح این طرح‌هاست. جلسه روسای کل «گروه ۲۴» در راستای سلسله جلسات جانبی اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول، دوشنبه ۱۶ فروردین به ریاست «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی و به صورت مجازی برگزار می شود. همزمان با ۱۲ فروردین طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین( ccm) روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد. کارشناس مسوول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۱۵۶ دستگاه فاقد مجوز استخراج رمزارز به ارزش ۴۰ میلیارد ریال از یک واحد صنعتی مستقر در یکی از شهرکهای صنعتی غرب مشهد کشف و ضبط شد. مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین گفت: رییس جمهوری با اختصاص ۵۰ میلیون یورو اعتبار برای افزایش توان تولید این مجتمع در خراسان شمالی موافقت کرد.

 

2- فرهنگ و هنر: آلبوم «همزاد دل» همراه با ترانه‌ها و اشعار عاشقانه امیرهوشنگ ابتهاج، ‌به آهنگسازی علی قمصری و خوانندگی پویان کاظمیان به عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی متتشر شده سال ۱۴۰۰ در اختیار مخاطبان قرار گرفت. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: این استان می‌تواند قطب مهمی در آفرینش کتاب‌های فاخر در حوزه کودک و نوجوان کشور باشد. ژان کلود مورلوا، نویسنده‌ فرانسوی، برگزیده جایزه آسترید لیندگرن سال ۲۰۲۱، یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان شد. ۹ مستند انیمیشن سرگذشت مفاخر ایران با مشارکت معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید و در اختیار مراکز کانون سراسر کشور قرار گرفت. کتاب «آخر رفاقت» سیره و سلوک رفتاری سردار شهید حاج «احمد کریمی»، فرمانده گردان حضرت معصومه (س) به قلم «مرتضی احمر» توسط انتشارات شهیدکاظمی منتشر شد. رییس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در صفحه شخصی خود از درگذشت «میرعابدین کابلی» از گنجینه‌های باستان‌شناسی ایران که کاوش‌های وی در محوطه‌های باستانی ایران بسیار جریان‌ساز و تاریخ‌ساز بود، خبر داد. رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از برگزاری اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در ۲۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 

3- دانش: یک شرکت فناور موفق به تولید نانوامولسیون گیاهی ضدعفونی کننده با استفاده از عصاره هشت گیاه دارویی بومی ایران شده است که توانایی از بین بردن ویروس و باکتری را در کمتر از یک دقیقه دارد. زینب عسکری دانشجوی دکتری پاتوبیولوژی و از اعضای این شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه شاهد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص ماده اولیه این امولسیون افزود: در این نانوامولسیون گیاهی هیچ ماده صنعتی استفاده نشده است و می تواند در کمتر از ۳۰ ثانیه ویروس کرونا و ویروس‌های مشابه، باکتری یا قارچ و میکروارگانیسم بد را از بین ببرد. وی بیان کرد: این محصول بر خلاف محلول های الکلی هیچ آسیبی به دست نمی زند و بعد از مدتی حتی پوست دست نیز لطیف تر خواهد شد. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۰ درصد مدارس استان از طریق هوشمندسازی به شبکه ملی ارتباطات متصل شد.

 

4-مرغ: از نیمه اسفند ماه 1399، بار دیگر کمبود و گرانی مرغ در بازار دیده شد. دولت چند برابر نیاز مردم در استان‌ها مرغ پخش کرد؛ این کار نه تنها از گرانی آن نکاست که بر گرانی و کمبود آن نیز افزود. در یک هفته گذشته، دولت سرانجام به این برآورد رسید که باید برخورد را تشدید کند. از این رو بازرسان خود را برای پیدا کردن مرغ‌های احتکار شده به بازار فرستاد. پیش از این نیز در تابستان 1391، 1397 هم نبود مرغ در بازار به صف‌های مردمی و گران شدن آن انجامیده بود. در این یک هفته گذشته از شهرها و استان‌های کشور، گزارش‌هایی درباره یافته شدن برخی از این مرغ‌ها و بسته شدن برخی از مغازه‌های فروش مرغ رسیده است. رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ گفت: ۸۴۰ کیلو گرم مرغ احتکاری در انبار ساختمان مسکونی در شرق تهران کشف شد. فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: هفت تُن و ۲۴۰ کیلوگرم مرغ قاچاق به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در شهرستان چرداول کشف شد. رئیس حوزه قضایی بخش خورش‌رستم خلخال از کشف چهار تن گوشت مرغ قاچاق در جاده ارتباطی اردبیل - سرچم خبرداد. مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۲ تن و ۸۷۸ کیلوگرم مواد غذایی فاسد از ابتدای طرح سلامت نوروزی تا دهم فروردین در استان کشف و معدوم شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: با هدف تنظیم بازار مرغ از روز شنبه هفته آتی ۱۵ فروردین بطور روزانه یکهزار و ۶۵۰ تن مرغ گرم در سطح شهر تهران عرضه می‌شود.حشمت الله عسگری روز پنجشنبه در جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار استان تهران افزود: با توجه به جلسه ای که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد سهمیه روزانه مرغ گرم استان های، تهران یکهزار و ۶۵۰، گلستان ٧٠٠ تن، مازندران ۴۳۰ تن،گیلان ۴۰۰ تن، سمنان ۳۰ تن، زنجان ۲۵ تن، مرکزی ۴۰ تن و قزوین ۲۵ تن تعیین شده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۳.۴۴ درصد کشتار مرغ در روز دوازدهم فروردین سال جاری مربوط به استان کردستان بوده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: بر اساس بند ۳ مصوبات کمیته کشوری قرارگاه ساماندهی مرغ کشور نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کنندگان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.ایرج موفق روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قطعه بندی مرغ گرم در کشتارگاه ها و مراکز بسته بنده و خرده فروشی ها تا اطلاع بعدی ممنوع است. براساس تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت. معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: در راستای تامین نیاز شهروندان و کنترل قیمت بازار روزانه به طور میانگین ۸۵ تن مرغ گرم در سطح شهر توزیع می‌شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: باتوجه به افزایش تقاضا توسط شهروندان در ایام نوروز ۸۰ تن گوشت مرغ گرم در استان توزیع شد.

 

5- کرونا: بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت امروز با انتقاد از کندی اروپا در اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا خواهان افزایش تولید واکسن و رفع موانع موجود در این راه شد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر در کشور رسید. رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: تنها با بستن و تعطیلی نمی‌شود اپیدمی کرونا را که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، مدیریت کرد. باید روش‌هایی جایگزین‌ اندیشیده شوند تا مسیر زندگی توام با این بیماری هموار شود.به گزارش ایرنا،‌ حمید سوری اپیدمیولوژیست روز پنجشنبه در یادداشتی اعلام کرد: باید گزینه های متفاوتی برای ادامه کار گروه های مختلف برنامه ریزی و اجرا شود تا به کنترل بیماری نایل شویم. شاید استفاده از فناوری های نوین و تجارت دیجیتال یکی از گزینه ها در این زمینه باشد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به اعلام وضعیت نارنجی برای شیراز و پنج شهرستان دیگر استان فارس گفت: در حال حاضر هیچ شهری در استان فارس وضعیت عادی ندارد و لازم است در شرایط کنونی، روز طبیعت در خانه، به دور از مهمانی های خانوادگی سپری شود. هواپیمای حامل پنجمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا ساعتی قبل در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست. این در حالی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به همت جوانان این سرزمین, ایران به یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان تبدیل می‌شود. سیر صعودی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان قم افزایش یافته، به طوری‌که در یک روز ۱۹۱ مورد تست کرونا مثبت و با پر شدن ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین(ع)، بیمارستان کامکار برای پذیرش بیماران کرونایی وارد مدار شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به بستری ۸۵۳ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان، این آمار را طی یکصد روز گذشته در فارس بی سابقه خواند.

 

6- انتخابات: علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی نوشت: دولت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب «مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و اجتماعی» خود تسهیل‌گر حضور همان «همه با هم» رفراندم ۱۲ فروردین بر سر صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری ‌باشد. محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم از سوی جامعه اسلامی مدیران به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری معرفی شد.

 

7- محیط زیست: مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: با توجه به وجود پدیده گرو غبار در آسمان استان، آلودگی هوای استان امروز و فردا جمعه نیز ادامه دارد. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: آبهای شمالی خلیج فارس و سواحل خوزستان روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده مواج و متلاطم هستند. دیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: آفت ملخ دریایی توسط چهار گروه پایش ملخ صحرایی (دریایی) در زمین‌های کشاورزی شهرستان خرمشهر رصد می‌شود.

 

8- ترافیک: جانشین رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: ورود خودروها به مشهد از ۲۵ اسفند ماه پارسال تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد افزایش داشته ‌است. مرکز مدیریت راه‌ها از ترافیک سنگین در محور هراز مسیر شمال به جنوب محدوده تونل شماره یک خبر داد. به منظور جلوگیری از تخریب و چرای زودرس مراتع از کوچ پیش از موعد به مراتع کهگیلویه و بویراحمد از ورود ۴۵۰ کامیون و کامیونت حامل دام به مناطق ییلاقی این استان جلوگیری شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: از ابتدای طرح نوروزی (بیست و سوم اسفندماه) تا یازدهم فروردین ماه بیش از یک میلیون خودرو وارد گیلان شده است. معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان گفت: تمامی مسیرهای منتهی به بستان ها، خیابان ها و پارک‌های آبادان برای جلوگیری از تردد شهروندان در روز طبیعت بسته شد. رییس پلیس راه البرز از ممنوعیت تردد در جاده کرج - چالوس در روز ۱۳ فروردین در محدوده این استان خبر داد.

 

9- جنگ و صلح: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که جنگنده های ناو هواپیمابر «دوایت آیزنهاور » (CVN-۶۹) انجام سورتی پروازهایی را از شرق مدیترانه و خلیج عمان آغاز کردند. سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته های مردمی یمن از هدف قرار دادن چند مرکز حساس در ریاض با چهار فروند هواپیمای بدون سرنشین ( پهپاد ) در پاسخ به ادامه تجاوز نیروهای ائتلاف و محاصره این کشور خبر داد. سفیر آمریکا در بیروت گفت که واشنگتن به دنبال مقابله با ایران در هر کجای جهان از جمله لبنان است.

 

10- گردشگری: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: چهار میلیون و ۶۲۰ هزار و ۸۸۰ مسافر تا امروز دوازدهم فروردین به گیلان سفر کردند. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ۶ هزار و ۲۳۹ مسافر نوروزی در دهه اول فروردین ماه سال جاری در مراکز اقامتی و پذیرایی استان اقامت داشتند. عاون میراث فرهنگی اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در ایام نوروز امسال ۷۵۷ هزار و ۲۱۴ مورد بازدید گردشگران از مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و گردشگری این استان انجام شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول از اتمام مرمت خانه صنیعی توسط این اداره و تبدیل آن به اقامتگاه سنتی توسط بخش خصوصی طی امسال خبر داد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون ۱۲ هزار و ۱۱۹ نفر از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم‌آباد دیدن کردند.

 

به مناسبت زادروز امام زمان (عج)، پیام‌های شادباش، خداقوت و خسته نباشید مسئولان به وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی که با نام سربازان گمنام امام زمان از آن‌ها یاد می‌شود از دو روز پیش تا کنون در رسانه‌های زیاد شده است.

 

به مناسبت سالروز برگزیده شدن زمامداری جمهوری اسلامی در نخستین همه‌پرسی ایران، که با نام همه‌پرسی شیوه زمامداری شناخته می‌شود و مردم ایران با حضور خود در روز جمعه 10 فروردین ماه 1358، 98.2 درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند، مسئولان جمهوری اسلامی، به دادن پیام و تبیین جمهوری اسلامی پرداختند.

 

همچنین این دومین سالی است که مردم ایران، نوروز خود را با همه‌گیری بیماری کرونا جشن گرفته‌اند و از آن جا که بیشتر دورهمی نوروزی ایرانیان، از دیرباز تا کنون، در 13 فروردین ماه رخ می‌دهد، مسئولان بهداشتی، راهور و فرمانداران از یک سو و دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای از سوی در تلاش هستند تا از این دورهمی‌ها در راستای پیشگیری از همه‌گیری بیشتر بیماری کرونا، جلوگیری کنند. گفتنی است از امروز، بسیاری از گردشگاه‌های طبیعی و تاریخی و پارک‌ها در شهرهای کشور بسته شدند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG