تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- کرونا:آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه به مرز ۲۰۰ نفر رسید. ظرفیت بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان تکمیل شد. استاندار ایلام گفت: با توجه به تشدید شیوع کرونا در بخش دشت عباس از توابع شهرستان مرزی دهلران لذا قرارگاه مستقل مدیریت کرونا در این بخش راه اندازی می شود. بستری بیماران کرونایی در مازندران ۲۰ درصد بیشتر شد. سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی در استان کرمانشاه، آمار بیماران بستری کرونا را حدود ۵۰ درصد افزایش داده است. 7506 تن بیماران جدید کرونایی و 97 تن مرگ ناشی از کرونا در ایران بود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی بستری بیماران کرونایی در لرستان ۳۰ درصد افزایش یافت. سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان این شهرستان از ابتدای سال جدید تاکنون روند افزایشی داشته است. تولید انبوه واکسن سوم کرونای روسی موسوم به «کووی واک» از امروز (پنجشنبه) آغاز شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از اختصاص ۶۰۰ دوز واکسن کرونا به پاکبانان و کارکنان غسالخانه‌های اهواز خبر داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با افزایش دورهمی‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زنگ خطر کرونا در قم به صدا درآمد.بخش های مراقبت ویژه کرونا فارس در آستانه تکمیل است. جمعیت هلال احمر اعلام کرد: بیش از ۴۰ هزار مسافر در مرزهای کشور مورد کنترل و پایش سلامت و مراقبت بهداشتی قرار گرفتند. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهرگفت: براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی بوشهر با وزش بادهای جنوبی و شمالی خلیج فارس تا روز دوشنبه برای ترددهای دریایی نامساعد است. مرحله نخست واکسیناسیون پاکبانان و کارکنان سازمان آرامستان‌های اهواز در مقابل کرونا، روز پنجشنبه در گلزار شهدا این شهرستان آغاز شد. هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، کیت‌های تشخیص کرونا را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه، بم، بهبهان و سیرجان تامین کرد.

 

2-- کمک‌های مؤمنانه: سردار یزدی: گروه های جهادی در رزمایش کمک های مومنانه پای کار هستند.

 

3- توفان : همزمان با پنجمین روز ماه فروردین سال ۱۴۰۰هجری شمسی ، گرد و خاک شهر یزد را فرا گرفت. توفانی که از سومین روز فروردین در اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان وزیدن گرفته بود از پنجشنبه شب به تدریج فروکش کرد. باد شدید با سرعت ۸۶ کیلومتر در ساعت عصر پنجشنبه سبزوار و برخی مناطق اطراف آن را درنوردید. مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: تندباد نخستین ساعات بامداد امروز -پنجشنبه- به بخشی از سازه‌ها و دیوارهای دومین بنای عظیم خشت و گلی ایران پس از ارگ بم در جنوب خراسان شمالی خسارت زد. رییس پلیس راه خراسان شمالی گفت: بارش باران جاده‌های استان را لغزنده کرده است از این رو رانندگان با احتیاط برانند. اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اعلام‌ کرد: هوای ۱۰ شهرستان از مجموع شهرستان های ۱۱ گانه استان در حال حاضر« ناسالم» است. باد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت عقدا اردکان را در نوردید. ییس پلیس راه اصفهان گفت: با توجه به وزش باد شدید و گرد و غبار و کاهش دید، در زمان حاضر بسیاری از قسمت‌های محور اصفهان- نایین بصورت مقطعی توسط نیروهای پلیس راه مسدود و بازگشایی می‌شود. گرد و غبار سه برابر حد مجاز سلامت مردم ریگان را تهدید می‌کند. اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: گرد و غبار برای دومین روز متوالی ۱۵ شهر خوزستان را فرا گرفته و در جنوب این استان به هفت برابر حد مجاز رسیده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: گردشگران و طبیعت‌گردان از روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند زیرا با توجه به وزش باد شدید، مهار آتش‌سوزی احتمالی بسیار مشکل خواهد بود. تندباد به بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری خسارت زد. وزش تندباد لحظه‌ای در تهران پیش‌بینی می‌شود. کارشناس هواشناسی استان مرکزی گفت: گرد و خاک غلیظ که بر اثر وزش باد شدید در ۲ روز اخیر بر فراز کلانشهر اراک قرار گرفته ، دید افقی در این شهر را روز پنجشنبه به یک‌هزار و ۵۰۰ متر رساند در حالی که استاندارد دید افقی ۱۰ کیلومتر است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی، آخرین وضعیت خسارت‌های ناشی از بارندگی و سیلاب در شهرستان‌های استان را تشریح کرد. طوفان شن روز پنجشنبه در شرق استان اصفهان باعث کاهش دید افقی، اختلال در تردد خودروها و وقوع سوانح جاده ای شد.

 

4- ورزشی:حمایت مالی از باشگاه شهید شاملی کازرون برای رقابت‌های آسیایی قطعی شد. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال(IFFHS) در تازه‌ترین رده‌بندی برترین باشگاه‌های فوتبال به تفکیک قاره در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، باشگاه استقلال را در فهرست ۱۰ باشگاه برتر کنفدراسیون فوتبال آسیا(ای‌اف‌سی) قرار داد.

 

5- آب، خشکسالی: نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۸۰ میلیارد ریال برای تداوم اجرای طرح آبرسانی مشگین‌شهر خبر داد. آب سد درودزن برای بهره‌برداری کشاورزان ۳ شهرستان فارس رهاسازی شد. کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش بارندگی‌ها ظرف ۲۰ سال آینده، منابع آب رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد  کاهش می‌یابد.

 

6- جنگ: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد که یک کشتی باربری متعلق به شرکتی اسرائیلی روز پنجشنبه در دریای عرب دچار سانحه شده است. سخنگوی انصارالله: ایران هیچ دخالتی در امور یمن ندارد. از صبح امروز پنجشنبه تا مقارن ظهر، پنج کاروان پشتیبانی نظامی آمریکا و نیروهای ائتلاف به سرکردگی ایالات متحده در نقاط مختلف عراق مورد هدف قرار گرفتند.

 

7- برجام: محمد جواد ظریف در واکنش به سخنان مقامات غربی در تحریف اقدامات لازم برای احیای برجام را تلاش برای عوض کردن جای قربانی با مقصر خواند.

 

8- ترافیک: تردد در جاده‌های لرستان ۷۴ درصد افزایش یافت. مرکز مدیریت و اطلاعات راه های کشور از ترافیک سنگین در مسیر شمال به جنوب محورهای هراز و چالوس خبر داد. جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: رفت و آمد خودرو در ورودی های مشهد طی ١٠ روز گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

 

9- فرهنگ و هنر: شهر تهران از امروز پنجشنبه (پنجم فروردین) به مدت یک هفته در باغ فردوس، فضای باز برج میلاد، خانه مینایی، خانه ساعی، تئاتر شهر و راه آهن میزبان موسیقی اقوام و نواحی ایران خواهد بود. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت سریال «نون.خ» در ارائه فرهنگ قوم "کرد" گفت: این اثر توانسته پربینده‌ترین مجموعه تلویزیونی سیما شود. تهیه کننده سینما و تلویزیون معتقد است که با افزایش دستمزد بازیگران، هزینه‌های تولید در نمایش خانگی افزایش یافته است.

 

10- گردشگری:سفرهای نوروزی به استان‌های شمالی ۴۵ درصد افزایش یافت. استاندار کرمانشاه اعلام کرد که فرماندار شهرستان گرمیان عراق با بازگشایی مرز «تیله‌کوه» در شهرستان سرپل ذهاب موافقت کرده است.بیش از هشت هزار نفر در اماکن اقامتی کردستان اسکان یافتند. روند ورود مسافر نوروزی به هرمزگان افزایش یافته است. فرمانده یگان حفاطظت منابع ظبیعی منطقه ساری گفت که به علت بی احتیاطی مسافران و گردشگران، سه هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه در آتش سوخت.مسافران نوروزی انزلی از چادر زدن منع شدند.

 

11- اقتصادی: آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به گرانی برخی کالاها و اجناس گفت: باید همه مسئولان کشور دست‌به‌دست هم بدهند و گرانی را مهار و قیمت‌ها را تثبیت کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG