تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

تاریخ

تاریخ (گذشته‌نگاری) ایران

Instagram
نویسندگان
تاریخ
به گذشته‌نگاری ایران در 7 بخش زیر می‌پردازیم:
1- پیش از تاریخ، افسانه‌ها
2- هزاره سوم پیش از میلاد
3- هزاره دوم پیش از میلاد
4-هزاره نخست پیش از میلاد
5- هزاره نخست پس از میلاد
6- هزاره دوم پس از میلاد
7- هزاره سوم پس از میلاد
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

1- کرونا: چین: آمریکا و اروپا ۶۰ درصد واکسن های کرونای دنیا را احتکار کردند. آزمایشگاه "الیزابت فارماکون" در جنوب شرق جمهوری چک از کشف نسل جدید ویروس کرونا خبر داد که با نوع انگلیسی و آفریقای جنوبی متفاوت است. ۴۵ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در یزد شناسایی شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در این استان خبر داد و گفت: این استان وارد موج چهارم شیوع کرونا شد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سند راهبردی همکاری ایران و چین که به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، ایران و چین در زمینه‌های مختلف مرتبط با سلامت و آموزش پزشکی از جمله مبارزه با کرونا همکاری می‌کنند. سه هزار نفر در استان بوشهر علیه کرونا واکسینه شدند. افزایش آمار مبتلایان کرونا در کهگیلویه وبویراحمد بی سابقه است. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور آمادگی دارد در ازای دریافت واکسن برای مقابله با بیماری مهلک کرونا، نفت بدهد. سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر از انجام دومین مرحله تزریق واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان این شهرستان خبر داد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانهای خراسان رضوی‌ رو به افزایش گذاشته و به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. فرماندار عسلویه گفت: باتوجه به هجوم مسافران و احتمال تشدید شیوع ویروس کرونا محورهای ورودی به این شهرستان به روی خودروهای غیر بومی بسته شد. الکساندر گینتسبورگ مدیر عامل مرکز ویروس شناسی گامالیا (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) گفت که برای تحویل این واکسن به ۵۰ کشور دیگر برنامه ریزی شده است. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۱ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌های وضعیت بیماران بستری و سرپایی کرونا و روند اپیدمیولوژیک بیماری کووید ۱۹ پیش بینی می‌شود که در چند روز آینده خیز جدید کرونا از شهرهای متعددی از نوار غربی و مرکزی کشور را شاهد باشیم. گنجایش ۲ بیمارستان مرجع کرونا در فارس تکمیل شد. مشاور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیک بعدی کرونا با روشن شدن کولرها در خوزستان و حضور اعضای خانواده ها در فضای بسته و بدون تهویه اتفاق می افتد. مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: تا پایان خرداد ماه سال جاری به تولید انبوه این واکسن خواهیم رسید.

 

2- جنگ: «هووا چون‌یینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین یک شنبه شب در پیام توییتری اعلام کرد برخی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا ، چین را تهدیدی برای جهان توصیف می کنند. ائتلاف سعودی با ادامه تجاوز نظامی به یمن، در ۲۴ ساعت گذشته۹۱ بار آتش بس در استان الحدیده (غرب) را نقض کرد. ۱۰ هزار تن از شبه نظامیان دمکراتیک کرد سوریه (قسد) با حمایت ارتش آمریکا روز یکشنبه به اردوگاه "الهول" در شرق سوریه که بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان به شمار می‌رود، حمله کردند. اداره اطلاعات نظامی عراق بامداد دوشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی چندین مخفیگاه و سلاح متعلق به گروهک تروریستی داعش را در غرب و شرق این کشور کشف و ضبط کردند. "کاترین تای" نماینده تجاری ایالات متحده صبح دوشنبه گفت، آمریکا برنامه‌ای برای لغو تعرفه‌های اعمال شده چین در آینده نزدیک را ندارد. دو کاروان پشتیبانی نظامی آمریکا در استان های بابل و قادسیه عراق هدف حمله ناشناس قرار گرفت. اسراییل ایران را متهم کرد که دو روز پیشبه ناو اسرایلی در خلیج فارس حمله کرده است. کره شمالی روز دوشنبه در واکنش به تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه آزمایش های موشکی پیونگ یانگ، این سازمان را به برخورد ناعادلانه متهم کرد. سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا به سرقت و قاچاق نفت و گندم سوریه ادامه می دهد.

 

3- قضایی: معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از رفع تصرف حدود هشت هزار متر مربع از اراضی ملی و دولتی استان در ایام نوروز خبر داد. مدیر امور منابع آب شهرستان کرج اعلام کرد که ۲ حلقه چاه آب شهرک ویلایی باغی دهکده این شهرستان با حکم قضایی پلمب شده اند.

 

4- بهداشت: رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز اعلام کرد که شمار ماموریت های امدادی اورژانس البرز در هفت روز نخست نوروز ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافت.

 

5- تفاهم‌نامه ایران و چین: پس از گذشت دو روز همچنان بحث‌ها بر سر تفاهم‌نامه داغ است. بسیاری از کاربران فارسی‌زبان و ایرانی شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌های مجازی با سه رویکرد مخالفت، درخواست از دولت برای انتشار آن و موافقت دیدگاه خود را بیان می‌کنند. کشورهای غربی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان علیه آن به شدت جبهه گرفته‌اند. رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به توافق راهبردی ایران و چین گفت سال‌هاست که نگران آن هستیم. سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین می‌تواند به الگوی بارز برای همکاری بلند مدت دوجانبه و یا چندجانبه با دیگر کشورها معرفی شود. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سند راهبردی همکاری ایران و چین که به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، ایران و چین در زمینه‌های مختلف مرتبط با سلامت و آموزش پزشکی از جمله مبارزه با کرونا همکاری می‌کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت: امضاء سند نقشه راه همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به امضای سند برنامه جامع همکاری های چین و ایران گفت: این سند الگوی کلی روابط ایران و چین در آینده است. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به واکنشِ واشنگتن به توافق راهبردی ایران و چین گفت با پکن در قالب ۱+۵ درباره ایران تعامل داریم.

 

6- فرهنگ و هنر: آیین روح‌بخش احیای شب نیمه ماه شعبان سال ۱۴۴۲ هجری قمری، یکشنبه شب با حضور مردم مومن در برخی از مساجد، امامزادگان و حسینیه شهرها و روستاهای استان یزد برگزار شد. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما «عصر جدید» شبکه سه با ۷۰.۵ درصد مخاطب در راس برنامه‌های تحویل سال قرار گرفت و سریال «نون خ» پربیننده تین سریال نوروزی در هفته اول شد. فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی هجدهمین جشنواره «آکسفورد» آمریکا را دریافت کرد.  نخستین جشنواره ملی "آوای بی نشان ها"، از امروز (دوشنبه) همزمان در ۶ استان کشور در جوار مرقد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان آغاز به کار کرد.

 

7- ترافیک: جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: از ۲۶ اسفند ماه ۹۹ تا ۶ فروردین ماه جاری تردد خودرو در مسیرهای ارتباطی این استان در مقایسه با مدت مشابه /۲۱ اسفند ۹۸ تا ۶ فروردین ۹۹/ به میزان ۱۴۷ درصد بیشتر شده بود. تردد در جاده های کهگیلویه و بویراحمد ۱۹۶ درصد افزایش یافت.سه میلیون و ۴۵۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های خراسان شمالی ثبت شد. تردد در جاده‌های لرستان ۸۰ درصد افزایش یافت. حوادث فوتی در جاده‌های کشور ۵۰ درصد افزایش یافت.

 

8- محیط زیست: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: ۴۰ تن پسماند عادی در قالب طرح پاکسازی سواحل پارک ملی نایبند مربوط به فعالیت گردشگری و شناورها و جریان‌ها دریایی پاکسازی شد. رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: ترافیک در ورودی و خروجی های مشهد پرحجم است و بارندگی و مه گرفتگی نیز در برخی جاده‌های استان وجود دارد. مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز دوشنبه میانگین کیفیت هوای مرکز این استان را در ایستگاه‌های سنجش براساس شاخص بین ۱۵۱ تا ۱۵۸ و ناسالم برای همه گروه‌های سنی اعلام کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از چهار روز آلودگی هوای مشهد، کیفیت هوای این شهر با کاهش حجم آلاینده‌ها در شرایط سالم قرار گرفت. کیفیت هوای پایتخت امروز در نهمین روز فروردین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص ۵۰ در شرایط پاک و سالم است. غلظت ذرات غبار در هوای زاهدان به ۴۶ برابر حد مجاز رسید.

 

9- انتخابات: رییس شورای مرکزی حزب همبستگی، گفت: اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی و فعالیت‌های خود برای برگزاری انتخاباتی جدی را از ماه‌های قبل آغاز کرده‌اند و حضور آنان در انتخابات منوط به احراز صلاحیت نامزدهای اصلی جریان اصلاحات از سوی نهادهای نظارتی است. سامانه ۱۱۱ آماده دریافت شکایت مردمی و گزارش مستندات انتخاباتی است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران، حمایت برخی اعضای حزب از علی لاریجانی را شخصی دانست و گفت: بهتر است لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتماً هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد. فرماندار بابل گفت که ۲۷۱ نفر داوطلب نامزدی شورای شهرهای هفتگانه تابعه این شهرستان شدند که از این تعداد ۲۶ نفر برابر با حدود ۱۰ درصد زن هستند. فرماندار تهران اعلام کرد: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بر اساس ماده ۵۰ قانون و ۵۱ آیین نامه اجرایی شهر آغاز شد. رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی با اشاره به انصراف ۵۷ نفر ن از نامزدی انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای این استان، اعلام کرد: تعداد ثبت‌نام کننده‌های این انتخابات در استان به ۲هزار و ۷۷ نفر کاهش یافت. دبیر کل حزب سبز با بیان اینکه اصولگرایان حرف‌های تازه‌ای برای انتخابات دارند، گفت:مردم به این قضاوت رسیدند که باید دولتی را انتخاب کنند که مشکلات را حل کند . رییس ستاد انتخابات خوزستان گفت: روند برگزاری انتخابات پیش رو بر اساس شرایط کرونایی خوزستان برنامه‌ریزی می‌شود و تعداد شعب رای‌گیری افزایش می‌یابد. سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تا پایان دومین روز از ثبت نام انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ثبت نام ۱۱۰ نفر قطعی شد.

 

10- امورخارجه: مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: در صورت لغو تحریم‌های ایران، ظرفیت و توانمندی بسیاری در صادرات کالا و خدمات به اتحادیه اروپا وجود دارد. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فرا قانونی به عنوان دبیرکل جدید سازمان عفو بین الملل انتخاب شد.

 

11- برجام: سفیر ایران در روسیه با اشاره به بدعهدی های آمریکا در برجام گفت: اگر این تیمی که در آمریکا در راس قدرت هستند، فقط به حرفهای خود پایبند باشند، که چه گفتند، کافی است. - میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد: وضع احیای برجام در یک و نیم تا دو ماه آینده روشن می شود.

 

12- اقتصادی: بانک مرکزی اعلام کرد نسبت به تلاش سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی، برای فروش ارزهای خود با نرخ بالاتر، واکنش مناسب نشان می‌دهد. جانشین فرمانده انتظامی روانسر از کشف ۲۰ عدد دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز به ارزش ۲ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG